تجهیزات بیمارستانی

تفاوت درز انبساط و انقطاع چیست؟

تفاوت درز انبساط و انقطاع

به طور کلی تفاوت درز انبساط و انقطاع به چگونگی قرارگیری و همچنین کاربرد هرکدام در سازه برمی گردد اما هدف کلی از قراردادن آنها در ساختمان ها و سازه ها را می توان پیشگیری از وارد شدن آسیب هنگام وقوع اتفاقاتی مثل زلزله و یا تغییرات محیط بیان کرد. لذا طراحی و ساخت آنها از نکات مهم و ضروری می باشد که امروزه جزو استانداردهای لازم برای یک سازه است و مهندسان و معماران ملزم به رعایت آن هستند. چرا که وجود این درزها توام با وجود امنیت در آن سازه می باشد.دراین مقاله قصد داریم به توضیح انواع مختلف درزها،تفاوت درزها با یکدیگر، مواد مخصوص برای پرکردن درزها و همچنین پوشاندن آنها بپردازیم.

درز انبساط و انقطاع چیست؟

برای درک بهتر نحوه ی کار و چگونگی عملکرد این درز ها ابتدا لازم است قبل از بررسی تفاوت درز انبساط و انقطاع با خود آنها آشنا شویم.

درز انبساط: از دلایل قرار دادن درز انبساط در یک سازه میتوان چنین توضیح داد که مطالحی که برای ساخت سازه به کار می روند در اثر عوامل مختلفی مانند بارندگی های پی در پی، تغییرات دمای هوا و… دچار افزایش ابعاد خواهند شد. حال اگر فضای کافی برای این افزایش ابعاد وجود نداشته باشد،؛ سازه دچار آسیب جدی خواهد شد. لذا هنگام ساخت فضایی را برای این تغییرات پیش بینی شده ی مصالح بین دیوار های یک سازه در نظر می گیرند که از موارد ایمنی در ساختمان سازی می باشد.

درز انقطاع: در ساخت سازه هایی همچون ساختمان های مجاور همدیگر همواره این امکان وجود دارد که این ساختمان ها در اثر عواملی باعث تخریب و یا آسیب رساندن به یکدیگر شوند.برای مثال در اثر زمین لرزه و دیگر بلایای طبیعی و یا فرآیند نشت غیر یکنواخت زیر بنا در دو ساختمان مجاور ممکن است این اتفاق رخ دهد که در ساختمان هایی با ارتفاع بالا خرابی و آسیب به یکدیگر رخ دهد برای همین معماران ومهندسان بین دو ساختمان مجاور یک نوع درز به نام درز انقطاع قرار می دهند.

اساس تفاوت ویژگی های درز انبساط ویژگی های درز انقطاع
نحوه ی قرار دادن به صورت طولی در سازه قرار می گیرد. برخلاف انبساطی به صورت عرضی تعبیه می شود.
معیار استفاده بستگی به مساحت زیربنای سازه دارد. بستگی به ارتفاع ساختمان و سازه دارد.
دلیل استفاده جلوگیری از خسارت ناشی از زمین لرزه جلوگیری از خسارت ناشی از تغییر ابعاد مصالح

همانطور که پیش تر گفته شد درز ها فضای خالی بین دو دیوار هستند. برای همین این درزهارا برای خالی نبودن با مصالحی پر میکنند که جنس آنها باید مشخصات ویژه ای داشته باشد از جمله این مشخصات این است که انعطاف پذیر و یا شکننده باشد تا در مواقعی که دو ستون یا دو دیوار انبساط پیدا میکنند و به همیدیگر نزدیک میشود این مواد مانع نگردن دو با جمع شدن یا شکسته و خرد شدن خود راه را برای افزایش سایز دیوار ها فراهم کنند.از دیگر ویژگی هایی که لازم است این مواد داشته باشد.

خرید پروفیل درز انقطاع یک تکه دیواری

خرید پروفیل درز انقطاع یک تکه دیواری

دوام و ماندگاری بالا و همچنین عدم چسبندگی به دیواره های درز ها است. از جمله این محصولات می توان به سیلیکون ها ، نئوپرن ها و… اشاره کرد.

چگونگی نصب درز های انقطاع و انبساط

یکی از نکات مهم در نصب این درز ها این است که تشخیص داده شود مناسب ترین قسمت برای نصب آنها کجاست.که مهندسان اندازه های دقیق و استاندارد برای نصب این درز ها را ارائه داده اند. درز های انقطاع را معمولا با روپوش هایی می پوشانند که برای انجام این کار هدف های خاصی وجود دارد؛ یکی از این هدف ها جلوگیری از ورود موجوداتی به درون این درز ها است . اما نکته ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد این است که چه موادی مناسب برای پوشاندن این درز ها هستند.

درز انبساط: برای نصب درز های انبساط باید به عوامل متفاوتی دقت کرد برای نمونه این که آب و هوا در منطقه ای که اقدام به ساخت سازه میشود چگونه است. یا اینکه فلزهایی که درسازه ها به کار برده می شوند دارای چه ضریب انبساطی هستند و تغییر طول آنها چقدر خواهد بود ، با در نظر گرفتن این عوامل معمولا اندازه ای که توسط مهندسان پیشنهاد می شود این است که اگر طول ساختمان از 50 متر عبور کرد باید درز انبساطی ساخته شود.

درز انقطاع: درز های انقطاع باید در مکان محل هایی نصب و تعبیه شوند که هنگام وقوع اتفاق هایی مثل زلزله دو ساختمان مجاور آسیب و خسارتی به همدیگر وارد نکنند لذا در این مورد هم باید به اندازه گیری ها و اعداد و ارقام ارائه شده توسط کارشناسان و مهندسان این حوزه دقت و توجه کرد که معمولا پیشنهاد و نظر آنها براین است اگر ارتفاع دو ساختمان مجاور از 12 متر بیشتر شد لازم به تعبیه و قرار دادن درز انقطاع می باشد.

جنس درز انقطاع و انبساط

تفاوت درز انبساط و انقطاع در جنس آن ها چیست؟ انتخاب های متنوعی برای صاحبان ساختمان ها در انتخاب جنس درز انقطاع و انبساط وجود دارد که هرکدام از آنها بستگی به خلاقیت ؛ شرایط و میزان هزینه که صرف می شود دارد در این قسمت به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

1)استفاده از گالوانیزه:یکی از مواد کم هزینه و مناسب برای پوشاندن درز های انقطاع استفاده از ورقه های گالوانیزه است این اوراق به دلیل وزن کمی که دارند خیلی راحت نصب شده و هنگام وقوع زلزله مقاومتی ندارند و خیلی راحت خم می شوند یا به عبارتی انطاف پذیر هستند.

2)استفاده از توری: یکی دیگر موادی که می توان از آن برای پوشاندن درز انقطاع استفاده کرد توری ها هستند که روشی بسیار کم هزینه تر و راحت تر نسبت به گالوانیزه می باشد اما مقاومت و زیبایی آن را ندارد.بیشتر هدف از استفاده از این توری هارا می توان جلوگیری از ورود جانوران به درون درز ها و ایجاد مزاحمت برای ساکنان ساختمان ها عنوان کرد.

خرید درز انقطاع از ایمن گارد

برای خرید درز انقطاع می توانید از ایمن گارد اقدام کنید. بسته به نوع و هدف پروژه می توانید از انواع مختلف درز انقطاع تولید ایمن گارد استفاده کنید. شما می توانید پیش از ثبت خرید از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید. انواع درز انقطاع موجود در ایمن گارد:

  • پروفیل درز انقطاع یک تکه دیواری
  • پروفیل درز انقطاع یک تکه کف
  • پروفیل درز انقطاع ترافیکی کف روکار
  • پروفیل درز انقطاع ترافیکی توکار
  • پوشش های پروفایل یک تکه مولتی دیواری

قیمت درز انقطاع در ایمن گارد بستگی به نوع محصول انتخابی شما و هم چنین میزان مورد نیاز دارد.

خرید درز انقطاع از ایمن گارد

تفاوت درز انبساط و انقطاع : خرید درز انقطاع از ایمن گارد

سخن پایانی در خصوص تفاوت درز انبساط و انقطاع:

در این مطلب از ایمن گارد در خصوص تفاوت درز انبساط و انقطاع صحبت کردیم. هرچه میزان مقاومت یک ساختمان بیشتر باشد، میزان امنیت ساکنان آن ساختمان و کسانی که با آن سازه ارتباط دارند نیز بالا تر می رود. استفاده از درز انقطاع مزیت های زیادی دارد.

ممکن سوال پیش بیاید که هدف از پرکردن درز های انبساطی چه کاربرد و ضرورتی دارد. درجواب این سوال باید اشاره کرد که در اکثر بارندگی و رطوبت در فصل های بارندگی آب از طریق فضای خالی و پر نشده درزها وارد لایه های درونی ساختمان می شود. همچنین از دیگر موارد ورود جانوران ریز جثه مانند حشره ها به درون این فضای خالی می باشد.

 نکته : به هیچ عنوان نباید در این درزها از مصالح ساختمانی و موادی ازجمله بتن استفاده کرد زیرا که این مواد هنگام انبساط ساختمان انعطافی از خود نشان نمی دهند و باعث وارد آمدن خسارت به سازه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *