تجهیزات بیمارستانی

پروفیل درز انقطاع چیست؟

پروفیل درز انقطاع

پروفیل درز انقطاع (expansion joint profiles) چیست؟ و چرا در ساختمان ها اهمیت دارد؟ همانطور که میدانید برای کاهش اثرات مخرب زمین لرزه آیین نامه ها و استاندارد هایی وضع شده است که یکی از انها ایجاد درز انقطاع در ساختمان است. گاه نیاز است با رعایت درز انقطاع در ساختمان های بزرگ اتصال مناسب میان ساختمان ها نیز برای تردد و عبور و مرور برقرار باشد. در حالی که ساختمان ها بتوانند به صورت جداگانه حرکت کرده و باعث تخریب یک دیگر نشوند که این امر با استفاده از پروفیل های درز انقطاع امکان پذیر می باشد.

هنگام ساخت یک ساختمان، مهم است که اثرات ارتعاشاتی را که در طول زمان رخ می دهد در نظر بگیرید. این ارتعاشات می توانند از منابع زیادی مانند زلزله، باد و ترافیک ناشی شوند. برای محافظت از ساختمان های مجاور در برابر هرگونه آسیب احتمالی که ممکن است توسط این ارتعاشات ایجاد شود، از نوع خاصی از فاصله گذاری به عنوان معیار اضافی برای پایداری استفاده می شود. ما این فاصله را با نام درز انقطاع (expansion joint profiles) می شناسیم که می تواند یک راه عالی برای ایجاد پایداری و محافظت بیشتر در برابر لرزش و برخورد های احتمالی میان بلوک های ساختمانی باشد. جالب است بدانید که ایمن سازی این فاصله با انواع پروفیل درز انقطاع انجام می شود.

برای درک بهتر این مسئله با کارشناسان ایمن گارد همراه باشید تا نکات مهمی را برای ایمن سازی ساختمان با هم مرور کنیم.

 

درز انقطاع

اهمیت درز انقطاع و انتخاب پوشش و پروفیل مناسب

یکی از مسائل مورد توجه در این امر انتخاب پوشش و پروفیل مناسب برای استفاده در محل درز انقطاع است که نیاز به توجه زیادی دارد .

زیرا انتخاب نامناسب پروفیل باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی در زمینه های مختلف در سازه میشود.

پروفیل های درز انقطاع دارای تنوع بسیار زیادی از نظر ابعاد و کارایی می باشند که عمدتا از جنس الومینیوم و در مدل های متنوع در دسترس می باشند.

هنگامی که صحبت از ساخت و ساز می شود، مهم است بدانیم چگونه فعالیت لرزه ای می تواند بر پایداری یک ساختمان تأثیر بگذارد. فعالیت‌ های لرزه‌ ای، مانند زلزله یا سایر بلایای طبیعی، می ‌تواند باعث ایجاد ارتعاشاتی شود که می‌ تواند منجر به آسیب‌ های ساختاری قابل توجهی شود. علاوه بر این، سازه هایی که بر روی یک پایه پایدار ساخته نشده اند، می توانند آسیب بیشتری را از ارتعاشات ناشی از فعالیت لرزه ای متحمل شوند.

به منظور محافظت از ساختمان های مجاور در برابر آسیب های احتمالی ناشی از ارتعاش، مهم است که اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهیم. یکی از موثرترین راه ها برای انجام این کار استفاده از درز ناپیوستگی یا همان فاصله ایمنی است که موجب فاصله گذاری ایمن می شود. این فاصله که با اصطلاح Discontinuity seam شناخته شده است، درزی است که بین دیواره های دو ساختمان قرار می گیرد تا شکافی ایجاد کند که به پراکندگی ارتعاشات در سراسر سازه کمک می کند.

درز ناپیوسته به عنوان درز برش نیز شناخته می شود و می تواند یک راه عالی برای ایجاد ثبات بیشتر و محافظت در برابر لرزش باشد. هدف از درز قطع، جلوگیری از انتقال ارتعاشات از یک ساختمان به ساختمان یا یک بلوک به بلوک دیگر است که می تواند به محافظت از ساختمان ها از آسیب احتمالی کمک کند. علاوه بر این، هم است که بتوانیم میان انواع پروفیل درز انقطاع گزینه مناسب با ساختمان خودمان را پیدا کنیم تا ایمن سازی در بهترین وجه ممکن انجام شود.

انواع پروفیل درز انقطاع:

در میان تمام گزینه های موجود در بازار پروفیل درز انقطاع نمونه محبوب میان متخصصان است. این تجهیزات می توانند به کاهش زمان و هزینه مربوط به تعمیرات کمک کنند. در حالی که نصب آنها یک هزینه اولیه است، صرفه جویی در زمان و هزینه مربوط به تعمیرات ناشی از حوادث لرزه ای می تواند قابل توجه باشد. علاوه بر این، عمل نصب پروفیل می تواند به اطمینان از ساخت یک ساختمان با استانداردهای بالاتر کمک کند، بنابراین آن را در برابر رویدادهای احتمالی در آینده مقاوم تر می کند.

پوشش های درز انقطاع و انبساطمحل نصبنام انگلیسی محصول
یک تکه مولتی ۱۲ سانتیمترکفpiece multi use 12cm Floor 1
یک تکه مولتی ۲۰ سانتیمتردیوارpiece multi use 12cm Wall 1
یک تکه مولتی ۱۲ سانتیمترکنجpiece multi use 12cm Corner 1
یک تکه مولتی ۱۶ سانتیمترکفpiece multi use 16cm Floor 1
یک تکه مولتی ۲۰ سانتیمترکف1 piece multi use 20cm Floor
یک تکه مولتی ۲۰ سانتیمتردیوار1 piece multi use 20cm Wall

ما در ایمن گارد 4 دسته اصلی از پروفیل های ضروری برای پر کردن درزهای انقطاع را برای شما آماده کرده ایم. این پروفیل ها به صورت تو کار و روکار قابل استفاده هستند که هر روش دارای مزایا و معایبی می باشد.

درز انقطاع توکار

پروفیل درز انقطاع و انبساط ترافیکی توکار:

این پروفیل ها از جنس الومینیوم درجه یک و آنادایز سوپر مات و لاستیکهای میانی با کیفت بالا مناسب تردد خودرو و محیط های اداری و تجاری مانند بیمارستان ها و مراکز فروش میباشد.

این پروفیل ها به صورت توکار و قبل از انجام مراحل نازک کاری قابل نصب میباشد.

 

مزایای پروفیل درز انقطاع و انبساط ترافیکی توکار:

از مزایای پروفیل درز انقطاع و انبساط ترافیکی مقاومت بالا در برابر تردد خودرو میباشد.

از دیگر مزایای این پروفیل ها عدم ایجاد دست اندازدر زمان عبور ترولی، سبد خرید فروشگاهی و برانکارد به همراه طول عمر بالا میباشد.

این پروفیل ها به راحتی تمامی تنش های حرارتی و حرکتی سازه را تحمل و دفع میکند.

، این نوع پروفیل باید به صورت توکار، یعنی قبل از اتمام مراحل نازک کاری، نصب شود. این نمونه هم از الومینیوم درجه 1 و آنادایز شده سوپر مات تهیه شده که لاستیک های میانی با کیفیت فوق العاده ای دارد.

درز انقطاع روکار

پروفیل درز انقطاع و انبساط ترافیکی روکار:

این پروفیل ها از جنس الومینیوم درجه یک و آنادایز سوپر مات و لاستیکهای میانی با کیفت بالا مناسب تردد خودرو و محیط های اداری و تجاری مانند بیمارستان ها و مراکز فروش میباشد.

این پروفیل ها به صورت روکار و بعد از انجام تمام مراحل نازک کاری قابل نصب میباشد.

آلومینیوم درجه یک و آنادایز سوپر مات این محصول باعث می شود تا گزینه مناسبی برای مکان های پرتردد با خودرو و اکثر محیط های اداری و تجاری مانند مراکز فروش و یا بیمارستان ها باشد. این پروفیل با خاصیت ضد زنگ زدگی خود، انتخاب فوق العاده ای برای محیط های شلوغ است.

 

 

مزایا و روش نصب پروفیل درز انقطاع و انبساط ترافیکی توکار:

از مزایای این پروفیل ها مقاومت بالا در برابر تردد خودرو میباشد.

از دیگر مزایای این پروفیل ها محافظت ساده به دلیل نصب بعد از اتمام عملیات بنایی به همراه طول عمر بالا میباشد.

این پروفیل ها به راحتی تمامی تنش های حرارتی و حرکتی سازه را تحمل و دفع میکند.

این پروفیل به صورت روکار با استفاده از پیچ و رولپلاک و چسب PU (پلی اورتان) قابل نصب میباشد.

پروفیل های درز انقطاع و انبساطمکان نصبنام انگلیسی محصول
۴ سانتی ۵ تکهدیوار5 piece 4cm Wall
۴ سانتی ۵ تکهکنج5 piece 4cm Corner
۶ سانتی ۷ تکهدیوار / روکار7 piece 6cm overcoating Wall
۶ سانتی ۷ تکهدیوار / توکار7 piece 6cm subcoating Wall
۶ سانتی ۷ تکهدیوار به کنج7 piece 6cm corner of the Wall
۶ سانتی 8 تکهدیوار به کف روکار8 piece 6cm overcoating Floor
۶ سانتی 8 تکهدیوار به کف توکار8 piece 6cm subcoating Floor
۶ سانتی 8 تکهدیوار به کنج و کف8 piece 6cm corner of the Floor
8 سانتی 4 تک کف نفرروروکار4 piece 8cm overcoating Floor
8 سانتی 4 تک کف نفرروتوکار4 piece 8cm subcoating Floor
8 سانتی 4 تکهدیوار روکار4 piece 8cm overcoating Wall
8 سانتی 4 تکهکنج کف4 piece 8cm corner of the floor
8 سانتی 4 تکهکنج دیوار و سقف4 piece 8cm corner of the Wall & Ceiling
8 سانتی 5 تکه کف ترافیکیروکار5 piece 8cm overcoating traffic floor
8 سانتی 5 تکه کف ترافیکیتوکار5 piece 8cm subcoating traffic floor
8 سانتی 5 تکه کنج ترافیکیکنج دیوار5 piece 8cm corner of the traffic floor
8 سانتی 9 تکه دیوارروکار9 piece 8cm overcoating Wall
8 سانتی 9 تکهکنج دیوار9 piece 8cm corner of the Wall
8 سانتی 10 تکهکف روکار10 piece 8cm overcoating Floor
8 سانتی 10 تکهکف توکار10 piece 8cm subcoating Floor
8 سانتی 10 تکهکف کنج10 piece 8cm corner of the Floor
5 تکه نماروکار5 piece overcoating the exterior
5 تکه نماتوکار5 piece subcoating the exterior

پروفیل درز انقطاع یک تکه دیواری

همانطور که از نام آن هم مشخص است، پروفیل یک تکه دیواری، طوری طراحی شده که علاوه بر ظاهر و جذابیت بالا، به راحتی هم نصب شود. این نوع پروفیل از آلومینیوم درجه یک ساخته می شود و آنادایز مات دارد تا ظاهری منحصر به فرد و جذاب را ارائه کند. پروفیل درز انقطاع یک تکه دیواری ایمن گارد در برابر سایش مقاوم بالایی دارد تا ایمن مناسبی را ارائه دهد. طراحی این مدل پروفیل آن را برای اکثر محیط های پرتردد و شلوغ مناسب کرده است.

پروفیل درز انقطاع یک تکه کف

نمونه دوم پروفیل درز انقطاع ما، مدل یک تکه برای کف است که بعد از تمام مراحل نازک کاری نصب می شود. این پروفیل ها استهلاک بسیار پایین نسبت به مدل های مشابه در بازار دارد و عدم نشت رطوبت در آن یک مزیت رقابتی به حساب می آید. مانند سایر انواع پروفیل های این لیست، نصب این مورد هم با چسب PU (پلی اورتان) انجام می شود.

تقلیل درز انقطاع:

یکی دیگر از مسائل مورد توجه ابعاد درز انقطاع می باشد.

در صورت زیاد بودن عرض درز میتوان از روش هایی برای تقلیل درز انقطاع استفاده کرد .

که به آن تقلیل با مصالح تخریب شونده و یا انتقال درز می گویند که استفاده از این روش ها باعث کوچک تر شدن عرض درزها و پایین آمدن هزینه ی تمام شده می شود.

یکی دیگر از مزایای تقلیل درز انقطاع با استفاده از روش های فوق کمتر شدن استهلاک و افزایش طول عمر پروفیل های درز انقطاع می باشد که باعث کاهش چشم گیر هزینه های تعمیر و نگهداری پروفیل های مورد استفاده می باشد.

یکی دیگر از موارد مهم در این پروفیل ها مسائل مربوط به آب بندی این درزها می باشد که می توان با روش های مختلف این مشکل را حل کرد.

از روش های آب بندی درز انقطاع می توان به استفاده از فلشینگ اشاره کرد که می توان از این روش برای محیط های بدون تردد استفاده کرد زیرا این روش باعث بسته شدن محل عبور و مرور می شود.

در این روش در انتهای محل درز با استفاده از ورق های گالوانیزه از ورود آب به داخل درز جلوگیری می کنند و با این روش محل درز اب بند می شود که  در این روش پس از مدتی با آسیب رسیدن به ورق فلشینگ و زنگ زدگی ورق ها در محل درزها شاهد ورود آب به داخل ساختمان می شویم.

روش آب بندی آرسیل:

یکی دیگر از روش های آب بندی درز انقطاع استفاده از پوشش آرسیل می باشد که این پوشش از جنس لاستیک بوده و با استفاده از چسب بر روی درز انقطاع نصب می شود.

این روش به صورت تخصصی برای درزهای انقطاع طراحی شده و در صورت رعایت مسائلی مانند عایق بودن بقیه سطوح منتهی به درز و مراقبت های اولیه پس از اجرا و جلوگیری از آسیب رسیدن به عایق به صورت کامل محل درز را آب بند کرده و این مشکل را مرتفع می کند.

 

روش آب بندی آرسیل

روش آب بندی آرسیل

پس از انجام آب بندی و انجام عملیات نازک کاری و نصب کفپوش نهایی پروفیل درز انقطاع مناسب جهت تردد در محل درز نصب می شود.