متفرقه

منظور از آنادایز آلومینیوم (آنادایزینگ) چیست؟

آنادایز آلومینیوم

آنودایز کردن (Anodizing) به عنوان یک فرآیند الکتروشیمیایی شناخته می شود که سطح فلزات را با یک روکش اکسید آندی ارتقا داده و آنها را به شدت بادوام و مقاوم می کند. در این میان آلومینیوم فلزی است که همیشه برای آنودایز کردن بسیار مناسب است. البته سایر فلزات غیر آهنی (منیزیم و تیتانیوم) هم می توانند در روند آنودایز قرار بگیرند اما آلومینیوم توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. با ما همراه باشید در این بخش از مجموعه مقالات ایمن گارد، آنادایز آلومینیوم را با هم بررسی کنیم.

آلومینیوم آنودایز شده چیست؟

آلومینیوم آنودایز شده (Anodized Aluminum)، همان آلومینیومی است که با یک روکش فوق ‌العاده بادوام پردازش شده است. همانطور که گفتیم برای ایجاد آنادایز در آلومینیوم، از یک فرآیند الکتروشیمیایی استفاده کرده که در آن فلز را در یک سری مخازن غوطه ور می کنیم. در یکی از آن مخازن، لایه آندی از خود فلز به دست می آید.

از آنجایی که این لایه آنودایز شده از خود آلومینیوم ایجاد می شود، فلز زمان استفاده هرگز پوسته پوسته نخواهد شد و بسیار بادوام تر از هر ماده مشابه دیگری در بازار است. آلومینیوم آنودایز می تواند سه برابر سخت ‌تر از مواد خام باشد. همچنین گفته می شود 60 درصد سبکتر از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ یا مس است.

فاکتور قابل بررسیآلومینیوم آنادایز شدهآلومینیوم ساده
مقاومت در برابر خوردگی عالیمناسب
قدرت چسبندگی رنگ هاعالیخوب
قابلیت آبکاری الومینیومبالاخوب
نمای ظاهریعالیمتوسط
عایق کاریبه الیاژ و ضخامت لایه اکسیدی بستگی داردندارد
قابلیت تابش و انتشار حرارتدر صورت رنگ آمیزی با رنگ سیاه جذب حرارت تا حدود 230 درجه سانتی گرادآلومینیوم خالص با دمای ۶۶۰ درجه سلسیوس ذوب می ‌شود
مقاومت سایشیبالاخوب
مقاومت در برابر رطوبتعالیزنگ نمی زند
کند کردن گسترش قارچ و باکتریعالیقابل ارتقا است

لایه مانع در آندایزینگ چیست؟

واکنش الکتروشیمیایی این روند، با خروج یون های مثبت اضافی شکل می گیرد و باعث ایجاد منافذ بر روی سطح آلومینیوم خواهد شد. این منافذ الگوهای هندسی منظمی هستند و از زیرلایه ها شروع به واکنش پذیری می کنند. ما به سطح رویه تشکیل شده در این روند، لایه مانع (Barrier Layer) می گوییم که به عنوان سطح دفاعی در برابر واکنش های شیمیایی از آن یاد شده است.

با ادامه جریان آنادایز آلومینیوم، قسمت های نسبتا ضعیف واکنش بیشتری نشان داده و مجموعه ای از ساختارهای توخالی ستون مانند را تشکیل می دهند. هر چه جریان بیشتر ادامه پیدا کند، نفوذ این ستون ها هم بیشتر خواهد شد. همچنین در پوشش های معمولی اما غیر سخت، عمق هر ستون ها در این ساختار می تواند تا 10 میکرون هم برسد. در صورت عدم نیاز به رنگ، پس از رسیدن به این سطح، فرآیند متوقف می شود و می توان سطح را به سادگی با آبکشی در آب، مهر و موم کرد.

به یاد داشته باشید که نتیجه این روند داشتن یک پوشش سخت و طبیعی با اکسید آلومینیوم است که می تواند در برابر بیشتر حملات شیمیایی مقاومت کند و آلومینیوم را در برابر ساییدگی یا خش، سالم نگه دارد. اکسید آلومینیوم در اندازه سختی Mohs امتیاز 9 از 10 را دارد و بعد از الماس در رتبه دوم قرار می گیرد.

اهمیت حفاظت در برابر خوردگی با آنادایز آلومینیوم

اگرچه آلومینیوم زنگ نمی ‌زند، اما در حضور اکسیژن می ‌تواند خراب شود که به آن «اکسیداسیون» می‌ گوییم. اگر نمی دانید اکسیداسیون چیست به یاد بسپارید که این مفهوم به معنای واکنش فلزات با اکسیژن است. حتما می دانید که اکسیژن بسیار واکنش پذیر است و به راحتی با اکثر عناصر دیگر ترکیباتی را تشکیل می دهد. زمانی که آلومینیوم در معرض هوا باشد، سریعا لایه ای از اکسید آلومینیوم را در سطح خود تشکیل می دهد.

همچنین تاثیر باران اسیدی، آب نمک و سایر آلاینده‌ها هم می ‌توانند از جمله آسیب های عدم توجه به آنادایز آلومینیوم باشند. در این میان حتی آلیاژهای مدرن نیز در پاسخ به این موارد واکنش های متفاوتی (از تغییر رنگ صرف سطح تا خرابی مکانیکی) دارند. در نتیجه ایجاد لایه های محافظتی برای فلزاتی مثل آلومینیوم، بسیار مهم است.

اضافه شدن رنگ پس از آنادایز آلومینیوم

شاید این سوال ذهن شما را هم به خود درگیر کرده باشد که چگونه رنگ به آندایزینگ فلز اضافه می شود؟ در پاسخ باید بدانید که آلومینیوم رنگی، همان چیزی است که اکثر ما وقتی به آندایز کردن فکر می کنیم آن را به یاد می آوریم. جالب است بدانید که این نبوغ واقعی و مرحله جالب این فرآیند است. منافذ خوب و پایداری که روی سطح حک شده اند، برای نگه داشتن رنگ یا رنگدانه ایده آل هستند.

رنگدانه می تواند تمام منافذ خالی را از زیرلایه تا سطح پر کند و بعد آنها را برای همیشه بسته نگه دارد. به همین خاطر است که رنگ‌های آنودایز شده، دوام بسیار بالایی دارند و نمی ‌توان آنها را از روی سطح خراش داد. در واقع این رنگ‌ ها در عمق فلز هستند و تنها با آسیاب کردن زیرلایه ها از بین می روند. همچنین آنادایز آلومینیوم باعث می شود همیشه آن درخشش فلزی روی این سطح بماند. در واقع پس از رنگ‌آمیزی، آلومینیوم ظاهر «فلزی» مشخص تری پیدا می کند.

مزایای آنادایز آلومینیوم

آلومینیوم در ابتدا یک ماده بادوام است، اما به دنبال فرآیند آنودیزاسیون، سطحی را در اختیار دارد که 3 برابر سخت ‌تر از آلومینیوم استاندارد است. همچنین با توجه به هر آنچه که گفته شد، حتما آنادایز آلومینیوم مزایای زیادی را در پی دارد. بهبود دادن ظاهر آلومینیوم، سفارشی سازی آن، وزن سبک بعد از آنادایز آلومینیوم و کاهش قابل توجه هزینه ها از مزایای آنادایز کردن می باشد. در ادامه این مطلب از ایمن گارد به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

اینفوگرافی آنادایز آلومینیوم

اینفوگرافی آنادایز آلومینیوم

1.ظاهر بهبود یافته با آنادایز آلومینیوم

آلومینیوم آنودایز شده همیشه ظاهر خوبی دارد که به هر وسیله ای زیبایی می دهد. وقتی آلومینیوم آنودایز شده طبیعی باقی بماند، یک رنگ نقره ای دارد و می توان آن را به گونه ای آنودایز کرد که ظاهری مات یا روشن داشته باشد. همچنین می توانیم یک بافت سفارشی برای آن انتخاب کنیم تا ظاهر و احساس منحصر به فردی به محصول بدهد.

2.سفارشی سازی

به دلیل ساختار منافذ باز لایه آندی قبل از آب بندی، آلومینیوم آنودایز شده را می توان به گونه ای آماده کرد که با هر رنگ برند یا نمونه پنتونی مطابقت داشته باشد. همچنین تطبیق پذیری این ماده به این معنی است که می توان آن را به گونه ای ساخت که نمای فلزات دیگر مثل طلا، فولاد ضد زنگ، برنج و غیره را منعکس کند و همچنان خطر هوازدگی را نداشته باشد.  

3.وزن سبک بعد از آنادایز آلومینیوم

فرایند آنادایز آلومینیوم وزن این فلز را تقریبا 60 درصد کمتر از فولاد ضد زنگ، مس یا برنج می کند. این امر حمل و نقل تجهیزات را بسیار مقرون به صرفه تر می کند و می تواند مشکلات طراحی بی شماری را هم حل کند. از معماری گرفته تا طراحی کالاهای مصرفی، هر جا که یک ماده جذاب و در عین حال سبک و بادوام لازم باشد، آلومینیوم آنودایز یک گزینه ایده آل است.

4. کاهش قابل توجه هزینه ها

از آنجایی که آلومینیوم آنودایز شده بسیار سبک تر از سایر فلزات است، هزینه حمل و نقل آن به محل کار یا کارخانه های تولیدی بسیار کمتر است. آلومینیوم آنودایز شده به دلیل نسبت استحکام به وزن کم، هزینه کلی کمتری در هر متر مربع دارد. معمولا برای استفاده در پروژه های مختلف به جای برنز، برنج یا فولاد و دیگر فلزات شبیه روی و مس مورد توجه است اما همان جلوه بصری را ارائه می کند. همچنین فراموش نکنید که:

  • آلومینیوم به میزان فراوانی یافت می شود و قابل تجدید است.
  • تنها فلزی است که 100 درصد قابل بازیافت خواهد بود.
  • فرآیند کلی آنادایز آلومینیوم با محیط زیست سازگار است.

در نتیجه این موارد، تاثیرات محیطی آن بسیار کمتر از سایر فلزات است. همه این عوامل منجر به یک تولید محصول همه کاره و بادوام می شوند که ماندگاری بیشتری نسبت به سایر مواد موجود در بازار خواهد داشت.

موارد استفاده آلومینیوم آنودایز شده

از آنجایی که آلومینیوم آنودایز شده هرگز زنگ نمی زند، انتخابی جذاب برای ساختمان های زیبا و مدرن است. همچنین با سفارشی کردن آنادایز آلومینیوم، می توانیم آن را در هر رنگ، پوشش یا بافتی سفارش دهیم تا برای پوشش داخلی مانند پانل های سقف، تابلوهای فروشگاه و پانل های آسانسور مورد استفاده قرار بگیرد.

از فضای داخلی هواپیماهای تجاری گرفته تا پانل های اتومبیل ریلی، تزئینات روشن بیرونی در اتومبیل های اسپرت همگی می توانند موارد مصرف این فلز باشند. آلومینیوم آنودایز دوام و مقاومت خوبی در برابر آب و هوا دارد که آن را برای وسایل نقلیه حمل و نقل به گزینه ای استثنایی تبدیل می کند.

در کنار این موارد از آلومینیوم آنودایز شده در ساخت پانل های پشتی آشپزخانه و یا مایکروویو، قهوه ساز و یا سایر کالاهای مصرفی هم استفاده می شود. در نهایت چه در حال ساخت ساختمان‌ ها و سازه‌ های چشمگیر، آثار هنری، آخرین خط وسایل نقلیه لوکس یا لوازم خانگی باشید، آلومینیوم آنودایز می ‌تواند بخش زیبایی از پروژه یا محصول شما باشد. فرآیند آنودایز سازگار با محیط زیست است و پوششی با زیبایی، طول عمر و دوام بی نظیر و پویا ایجاد می کند.

کلام آخر

با توجه به تمامی نکاتی که در متن عنوان شد، مسئله آنادایز آلومینیوم برای ایمن گارد از آن جهت مهم و ضروری است که در تولید و ارائه انواع پروفیل ها به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته می شود. این محصولات باید دارای مقاومت زیاد و همچنین جلوه دهی خوبی باشند که با روند آنادایز کردن آلومینیوم میسر می شود. برای اطلاع از کاربرد و همچنین سفارش این محصولات، از پل های ارتباطی ما استفاده کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید.